Vortex banner

Saturday, January 28, 2012

Save Our Firefly


Nurul Salmi · Answered No Aquaculture and save fireflies
Dr Nurul Salmi is a Lecturer B.Sc.(Hons.), Universiti Sains Malaysia M.Sc., University of Aberdeen, UK Ph.D., University of Nottingham
Sg Sepetang has one of the few best stretches of fireflies in Peninsular Malaysia. It is truly unique, amazing and phenomenal, very rare indeed, only found in very few locations around the world, one being Kuala Sepetang. It would a tremendous mistake to disrupt their habitats and colonies, as once disturbed they will be forever lost. As it is IUCN has recently ranked Malaysia in the top 20 countries with endangered species, with us being the 3rd! It would be terribly erroneous and saddening to further add to the number of endangered species. We do not need to be famous for the wrong reasons. Fireflies are so understudied in Malaysia, so little is known about them. In many parts of Malaysia their habitats have been lost already from land clearance and river management. To lose any species, such as the fireflies, is like to lose a precious, priceless jewel. So, please, please, keep the fireflies glowing in Kuala Sepetang (and elsewhere).
Kuala Sepetang Eco Tourism, Boat Ride to Mangrove Forest, Firefly, fireflies 

Cendy Ho Testimonial


Tour Date: 23 January 2012

Encik Khairul Salleh Ahmad,
Thanks for your professional explanations and kindness, we really appreaciate it! We will sure to come visit to Sepetang again, for the feeding eagles and cute dolhpins. Keep on your effort to promote the fireflies sightseeing and protection of the mangrove trees environment. Here are the 3 photos taken on that day, take care and cheers!

Kuala Sepetang Eco Tourism, Boat Ride to Mangrove Forest, Firefly, fireflies

lepas kami pi muzium, kami try cendol kat taiping..ok gak la..
pastu dok confuse samada nak balik homestay terus or nak pi cari makan sebelum pi tengok kelip2 kat kg dew.. plan mai plan pi..kami decide nak pi pasar malam.. makan pun kat pasar malam tu..besaq  jugak..pasar malam ni terletak kat tepi stesen bas..betui tak tau, ingat2 lupa dah ni..
dalam dok kalut2 nak jumpa en khairul untuk pi tengok kelip2, sempat lagi shopping carpet kat pasar malam tu, beli sorang satu..
dalam masa 10 minit kot, tertengok, terberkenan, terpilih dan terbeli..ha ha ha
rm100 shaggy carpet size kecil..tak dapat lagi kot harga tu kat mana2 setakat ni.. haishhh..perempuan oh perempuan..
jumpa en khairul dari eco tourism taiping..dia cerita dari awal sampai akhir kisah kelip2 ni.. macam masuk lecture school bio plak aku rasa..kami jumpa kat kfc ja pun..
en khairul ni pun dalam salah sorang lelaki yang gentlemen bagi kami..take note ye, bagi 'kami'...ada la insiden2 yang kami rasa dia adalah gentlemen..he he

pastu kami gerak ke kampung dew atas direction dari en khairul..

sesampai jak kat tempat kelip2 tu, ada famili cina baru balik dari trip depa..macam confident gak..
kami naik bot dan dibekalkan safety jaket..masa mula2 tu ok lagi..bila dah makin jauh..mak aiiiiii...kecut perut pulak aku rasa...*aku dan kami rasa*..

Kelip-kelip Kg Dew,
worth untuk mencuba..
pengalaman yang tak boleh dilupa..
 
serius... 
alam ciptaan Allah dan makhlukNya adalah sangat indah..pengalaman ni mungkin jarang aku dapat..

confirm kalau ajak aku skali lagi dengan kawan2 pempuan ja aku gerun gak...kalau nak pi, better bawak lelaki la dalam kumpulan tu.. 

masa dok kat atas bot tu, memang aku baca segala apa yang boleh baca..dok dalam sungai, pastu tak tau ada boya ka hapa ka kat dalam sungai tu..sambil dok nikmati kelip2 , sambil takut kot2 ada apa2 kat celah2 pokok berembang tu.....
pakcik yang bawak kami tu cakap, dulu2 lagi banyak,..tapi masa tu sapa yang nak promote pelancongan kelip2 ni kan..
 
malam tu bulan mengambang.. kalau bulan mengambang, kurang la skit effect dari kelip2 tu..


Sedikit fakta berkenaan kelip2 ni
Produk eko-pelancongan ini hanya terletak dua kilometer (km) dari susur keluar tol Taiping Utara, iaitu kira-kira 45 minit hingga satu jam tempoh perjalanan dari Ipoh.
Selepas 30 minit perjalanan dengan menaiki bot dari jeti Kampung Dew, kelibat cahaya yang dihasilkan oleh si kelip-kelip ini mula kelihatan menerangi pokok berembang yang dikenali dengan nama saintifiknya Sonneratia Caseolaris.
Pokok berembang yang banyak terdapat di kiri dan kanan tebing sungai itu sudah sekian lama menjadi habitat buat kelip-kelip di sini yang tergolong dari spesis Pteroptyx Tener.
Pengelipan ini bertujuan untuk menarik pasangan untuk mengawan dan selalunya kelip-kelip betina hinggap pada hujung daun pokok dan mengelip dengan merendahkan abdomen berhampiran daun
bagi menarik perhatian kelip-kelip jantan.
Kelip-kelip kebiasaannya ditemui pada waktu senja iaitu pada lalang ataupun daun pokok manakala pengelipan berlaku kira-kira satu jam selepas matahari terbenam.
Kadar kelipan pula adalah tiga kali sesaat dan pada permulaan, ia akan mengambil masa 15-20 minit untuk ‘memanaskan badan’ sebelum mengelip.


Sesiapa yang berminat untuk menyertai pakej eko-pelancongan kelip-kelip Kampung Dew boleh menghubungi Khairul Salleh Ahmad (0125145023) atau melayari http://fireflyzone.blogspot.com untuk keterangan lanjut.

Friday, January 27, 2012

Fireflies Trip 26 Jan 2012

Family group from Kelantan, Sungai Siput & KL. The two guys one sitting and the other holding the mangrove seed giving me hard time answering all their questions.

Natalie holding the mangrove notes is one of the beauty on my boat.

TAIPING BEST KEPT SECRETS: FIREFLIES & WETLANDS

Taiping - the wettest town in Malaysia

Stroll around Taiping's breathtaking Lake Gardens. Century-old Raintrees mark the age of Taiping. Its 62-hectare park's history can be traced back to 1880 when Colonel E.S.F Walker envisioned of turning an ugly tin mining wasteland into Malaysia's most beautiful lake garden.

End the day with a boatcruise to experience the magical fireflies of Kampung Dew. If you have seen the fireflies of Kuala Selangor, wait till you see them in Kampung Dew - one of the hidden gems in Malaysia. Nature free of mankind's destruction is truly a wonder to behold!

Matang Mangrove Forest - single largest mangrove forest in Peninsular Malaysia

Do you know a mangrove forest is the best natural defence against tsunami?

Situated 15 minutes from Taiping town, it has been acknowledged to be the best managed mangrove forest in the country. Comprising of 19 fully gazetted forest reserves, Matang mangrove is an exemplary sustainably-managed mangrove forest which has successfully balanced nature conservation and the demand for wood resources. Its location between land and sea plays an important role in fisheries, coastal protection and conservation of biodiversity of both flora and fauna.

Truly, Matang is a national heritage asset, for it provides numerous renewable products of commerce and consistently generates economic opportunities for the local communities. The mangrove interpretative walk will be conducted by a Perak State Forestry Department officer.

Making Charcoal from Mangrove

While learning about charcoal production, savour smoked sweet potatoes using charcoal fresh from the kiln...

Firewood was the earliest and most exploited resources to be derived from Matang Mangrove Forest. It was due to its high value and demand at that time that the mangrove forests in Matang were gazetted as forest reserves. The charcoal manufacture industry in Matang started off in 1930 and from a humble beginning, it grew into the largest and most lucrative industry utilizing mangrove timber. 



INTERESTED?

Contact John Chan at chankokaik@gmail.com 

Kuala Sepetang Eco Tourism, Boat Ride to Mangrove Forest, Firefly, fireflies 

Wednesday, January 25, 2012

Short briefing about next day tour at my house


Andy a teacher from Ipoh International School, Beth a fashion designer and myself


Hi Khairul! Thanks the firefly education and your generous hospitality! My name is Andy, not Daren though! Good luck with everything, I might be in touch soon... tentang Short briefing about next day tour at my house

Wednesday, January 18, 2012

Tourism is About Pleasant Memories


Tourism is all about pleasant memories. Tourists who have enjoyed their visits will go home and tell a few friends and would consider coming for a second visit. On the other hand, it is a well-known marketing fact that a dissatisfied tourist will tell many more people to avoid a destination like the plague.

Sunday, January 15, 2012

Sharon Ng-Chan Testimonial

Hi Khairul!
 Sorry for this delayed reply. Very busy with prep for CNY.
Thanks for the four pics of Christove and his family attending a Malay wedding. They found it most interesting and very grateful tfor the kind hospitality of the Malaysians. The neighbours around my guest house, Cosy Rest, where they stayed for 3 days were also very nice to them, giving them fresh fruits etc.

I would like to confirm my booking for the Fireflies Cruise on 21 January (Saturday) at 9pm after outr seafood dinner at Tepi Sungai Restaurant. Please charter the whole boat for me at RM300, for 11 persons, with my hubby, Dr Chan Ah Lak going free because he promised to write about your cruise.
Pls confirm this ASAP.

Your website looks good and the info on seafood restaurants very useful. 
Teh Tarik and roti canai sounds great! What about Mee Udang?!!

Regards,
Sharon Ng-Chan

Friday, January 13, 2012

BERNAMA Report On Kg Dew

RENCANA-KELIP-KELIP
NIKMATI EKO-PELANCONGAN BERTEMANKAN KELIP-KELIP, UDANG GALAH DI KAMPUNG DEW
TAIPING...
 -- Keindahan tatkala menyusuri Sungai Sepetang perlahan-lahan dengan menaiki bot sambil dihembus kedinginan malam di Kampung Dew yang terletak berhampiran Kamunting di sini mungkin sukar diterjemahkan dengan bait-bait kata, apatah lagi melihat kelip-kelip berterbangan dari satu ranting pokok Berembang ke ranting yang lain.
Deruman enjin bot dan kocakan air sungai, sesekali tersua dengan nelayan yang mencari rezeki menjala udang galah dari aliran Sungai Sepetang seperti tidak dihiraukan untuk melihat keindahan setiap pohon Berembang yang berada di sepanjang kiri dan kanan sungai itu yang 'dihiasi' beratus-ratus kelip-kelip. Ia umpama pohon Krismas, malah lebih hebat daripada itu!
Kelip-kelip yang umpama 'bintang mengerdip di langit malam' itu mendiami kawasan Sungai Sepetang di Kampung Dew adalah merupakan daripada spesis 'Pteroptyx Tener' yang berkelip lebih kurang tiga kali dalam setiap saat. Spesis ini juga boleh berkelip secara beritma 'synchronize'.Kelip-kelip Kg Dew mengambil cogan kata "Ritma Cahaya Alam" atau "Synchronized Lights In Nature" sempena tabiatnya yang berkelip serentak.

Waktu terbaik untuk menikmati keindahan cahaya kelip-kelip ini adalah pada sebelah malam iaitu antara 7 hingga 11 malam. Pelancong dinasihatkan datang semasa bulan gelap atau bulan sabit kerana kelipannya akan menjadi lebih jelas. Jika hujan pada sebelah petang akan meninggalkan kesan air pada daun pokok berembang dan kelipan akan bertambah cantik lagi kerana biasan pada daun dan di permukaan air.


Sebelum ini, para pengunjung yang ingin melihat kelip-kelip terpaksa menempuh perjalanan yang jauh kira-kira 20 kilometer dari Pusat Eko-
Pelajaran Hutan Bakau Kuala Sepetang yang diuruskan oleh Pejabat Hutan untuk melihat kelip-kelip Kampung Dew.

Menyedari potensi eko-pelancongan yang semakin mendapat tempat orang ramai, kini penduduk Kampung Dew menguruskan sendiri eko-pelancongan kelip-kelip 

Pemandu pelancong Khairul Salleh Ahmad berkata kini para pengunjung boleh menyaksikan sendiri keajaiban dunia ini hanya satu kilometer dari Jeti Kelip-kelip Kampung Dew malah mereka boleh memilih jenis pengangkutan sama ada bot untuk sepuluh orang pelancong yang lebih stabil atau sampan yang boleh dinaiki oleh 3 pelancong untuk merasai pengalaman berada paling hampir dengan koloni kelip-kelip.
Menurut beliau lagi, kebanyakan mereka yang datang untuk menikmati keindahan alam di Kampung Dew dan kawasan sekitarnya adalah pengunjung yang datang berkumpulan.
"Apa yang menarik mengenai kelip-kelip ini, dua hingga tiga jam pertama pengelipan adalah terang dan berterusan. Selepas itu, kadar pengelipan akan menjadi rendah dan akan berhenti apabila matahari terbit...selalunya kelip-kelip betina hinggap pada hujung daun pokok dan mengelip dengan merendahkan abdomen untuk berada dekat dengan daun," ujarnya. Tujuan utama pengerdipan ialah untuk menarik pasangannya. Kelip-kelip betina akan memilih kelip-kelip jantan yang paling memikat hatinya. Sebab lain ialah untuk menakutkan musuh. Kelip-kelip mempunyai toxic di badannya. Pemangsa yang pernah memakan kelip-kelip tidak lagi menjadikannya sebagai mangsanya selepas terkena toxic.

PANCING UDANG GALAH
Aktiviti memancing udang galah di Sungai Sepetang yang menjadi sempadan bagi daerah Larut, Matang dan Selama dan Kerian juga antara menjadi tarikan kepada pakej eko-pelancongan Kampung Dew.
Khairul Salleh menambah kebanyakan pemancing seringkali membawa pulang hasil tangkapan sejumlah besar udang galah yang galak memakan umpan terutamanya perumpun nipah, cacing atau udang lombong sahaja.
"Saiznya pula pelbagai ada yang ranggah (sepit biru) mencecah 200 gram seekor dan ada pula saiz sebesar ibu jari kaki yang cukup enak untuk dimakan. Pemancing pula biasanya turun memancing pada waktu petang ketika hari panas. Sebagai persediaan, pemancing diingatkan membawa tiga atau empat set pancing ringan, batu ladung saiz tiga dan sejumlah mata kail yang siap diikat.Kini penduduk kampung menerima pendapatan tambahan dengan menyewa sampan mereka kepada kaki pancing. Bagi pelancong yang ingin merasai pengalaman memancing udang galah boleh mengambil pakej sehari yang ditawarkan meliputi sewa pancing, umpan dan tekong," ujarnya.
Sebelum aktiviti memancing udang galah, pengunjung biasanya akan diberikan taklimat keselamatan dan latihan menggunakan set pancing, mengenali umpan dan teknik memancing udang galah dengan betul.
Para pengunjung juga boleh menikmati keenakan mee udang galah dan kelazatan air nira nipah yang disediakan oleh restoran di tepi jalan utama.
"Pengunjung boleh juga menikmati udang galah goreng. Biar goreng garing-garing baru sedap rasanya," ujarnya lagi.
Menurut Mohd Hashim Hassan, 53, yang bekerja di kilang pembuatan arang, beliau boleh memperoleh antara tujuh hingga lapan kilogram udang galah sehari sekiranya turun ke sungai untuk menyuluh udang galah. Peristiwa ini hanya boleh diperolehi ketika air sungai jernih. Dengan menggunakan serampang saya akan menyuluh udang galah yang berpaut pada akar kayu dan menikamnya. Namun pekerjaan ini penuh risiko kerana terpaksa masuk ke bawah pokok dan semak hutan sungai di malam hari. Khairul Salleh yang pernah mengikut saya sekali tidak berani lagi menghadapi risiko ini.
"Pakcik tak makan, biasanya pemancing udang galah jual hasil mereka, ini lebih untung. Biasanya sekilogram jual dalam RM30. Ada masa kalau udang galah kurang, harganya boleh naik lagi," tambahnya.

KILANG ARANG BAKAU
Sungai Sepetang merupakan sebahagian daripada Hutan Paya Laut Matang yang berkeluasan (41,000) 101,877 hektar dan demikian ia memberi peluang kepada pengunjung menerokai pelbagai spesis flora dan fauna dari ekosistem persisiran pantai dan kawasan hutan paya laut. Paling sinonim adalah pokok-pokok bakau yang menjadi benteng daratan daripada hakisan ombak dan Tsunami.
Sistem pengurusan hutan berkenaan telah genap 100 tahun pada September 2004 dan ia merupakan kawasan hutan pokok bakau tertua dan diiktiraf sebagai hutan bakau yang terbaik daripada segi pengurusan dan pentadbiran hutan.
Para pengunjung berpeluang membina pengetahuan mengenai hutan bakau di sini serta yang paling menarik adalah merasai 'kehangatan' aktiviti di kilang arang kayu bakau yang memang sinomin dengan Kampung Dew dan Sungai Sepetang.
Khairul Salleh memberitahu pengunjung akan dibawa melawat kilang arang serta merasa pengalaman berada dalam dapur arang yang panas seperti berada di dalam sauna.
"Anda juga boleh mencuba melakukan sendiri kerja-kerja memproses arang seperti mengangkat kayu bakau, membuang kulit kayu bakau, dan menggred arang," tambahnya.
Menurut Mohd Hashim yang bekerja di kilang pembuatan arang sejak berusia 21 tahun berkata terdapat dua jenis kayu bakau yang diproses untuk kayu arang iaitu bakau minyak dan bakau kurap.
"Arang daripada dua jenis bakau ini mempunyai kualiti nyalaan yang berbeza. Arang bakau minyak tidak banyak masalah, nyalaan api yang
sempurna dan baranya lebih tahan lama manakala arang bakau kurap nyalaannya mempunyai percikan api kecil-kecil," katanya.

KEMUDAHAN DINAIKTARAF
Bagi yang ingin berkunjung ke Kampung Dew untuk menikmati pakej sehari meliputi aktiviti di dapur arang, aktviti nelayan seperti memancing udang galah dan kelip-kelip yang ditawarkan oleh penduduk kampung, mereka boleh berehat di "rumah bertandang" yang disediakan di Kampung Dew atau menempah sendiri homestay yang ada beberapa kawasan berhampiran seperti Kamunting dan Taiping.
Ada homestay yang berada di kawasan perumahan bandar, perkampungan biasa dan berhampiran sawah padi yang boleh ditempah lebih awal.
Khairul Salleh berkata sambutan pengunjung terhadap eko-pelancongan yang disediakan oleh penduduk kampung setakat ini sangat memberangsangkan.
"Setakat ini bermula dari 2009, kita telah menerima 600 pengunjung dan jumlah itu semakin meningkat. Setiap pelancong yang datang berkumpulan akan diberikan penerangan secara slideshow Ms Powerpoint supaya pelancong diberi pendidikan pemuliharaan dan kesedaran pemeliharaan alam sekitar, Inilah kelainan berbanding tempat lain, kami mahu pelancong balik dengan pengalaman dan ilmu mengenai kelip-kelip dan boleh menjadi duta kepada ekopelancongan kami. Kami juga mengambil maklum balas bagi menambah nilai perkhidmatan yang disediakan. Matlamat kami ialah menjadikan Kg Dew sebagai destinasi ekopelancongan bertaraf dunia menjelang 2015" katanya.
Sementara itu ketika menyertai ekspedisi eko-pelancongan kelip-kelip, Exco Kanan Kerajaan Negeri Perak Yb. Datuk Hamidah Osman mengumumkan berita gembira buat warga Kampung Dew yang sentiasa berusaha untuk memajukan industri berkenaan, iaitu kerajaan negeri meluluskan peruntukan RM50,000 bagi menaiktaraf kemudahan eko-pelancongan kelip-kelip Kampung Dew yang mula diperkenalkan tiga tahun lalu.

"Kampung ini amat bertuah kerana dianugerahkan khazanah alam yang merupakan satu keindahan, jika dimanfaatkan ia boleh menjana pendapatan tambahan kepada masyarakat di sini. Saya ingin mengingatkan supaya 100 kaki dari tebing Sungai Sepetang tidak "diusik" kerana ia merupakan habitat kelip-kelip. Kita bersama-sama perlu jaga anugerah tidak ternilai ini," katanya.

Beliau yang juga bertanggungjawab terhadap industri pelancongan negeri meminta masyarakat di Kampung Dew sentiasa menjaga kebersihan.

"Saya difahamkan jika bernasib baik, kita juga berpeluang menyaksikan ikan lumba-lumba di muara Sungai Sepetang, kehadiran ikan lumba-lumba ini adalah ujian kepada tahap kebersihan air di situ. Ia ada jika air bersih, begitu juga kelip-kelip dan udang galah," katanya.

Beliau turut menambah promosi secara besar-besaran adalah aspek penting yang perlu diusahakan untuk memajukan eko-pelancongan di Kampung Dew antaranya menerbitkan brosur yang lebih bermaklumat serta meletakkan papan tanda besar di tempat strategik bagi memudahkan pelancong.
Selain itu peranan pemandu pelancong yang mesra, baik dan berpengetahuan adalah perlu bagi menarik kehadiran pelancong.

"Cerita dan kisah daripada pemandu pelancong turut memainkan peranan supaya pengunjung pulang dengan pengetahuan dan kisah yang menarik," katanya.


Khairul Salleh mengalu-alukan kehadiran para pengunjung untuk menikmati keindahan alam melalui pakej eko-pelancongan yang ditawarkan
oleh penduduk kampung dengan menghubunginya di talian 012-514 5023 dan emel ke amirulisa@yahoo.com.my atau melayari http://fireflyzone.blogspot.com untuk keterangan lanjut

23 Jan 2011 UM Ecotour

Thank you Miss Gan, Prof Yoong, Izat, Al-Qonah, Liyana, GSL all everybody for taking part in the tour.

Seronoknya memancing. Riuh-rendah satu bot bila mendapat ikan.

Mengumpul kulit kerang untuk dibuat kapur

Latar belakang gambar perkampungan nelayan
Memerhatikan kehidupan haiwan liar

Meninjau biodiversity yang terdapat di hutan paya bakau



Taklimat keselamatan sebelum belayar

Firefly: Maybe not

Beautiful sunset is a romantic moment

Wow, banyaknya burung helang.

Wednesday, January 11, 2012

Back To Nature in PERAK


Back To Nature in PERAKText Amierah Noor IbrahimJuly 28, 2011 | 0 comments

If you crave to be surrounded by lush greenery and great outdoor experience, why not take the train from KL and drop off at Ipoh and then head to out-of-city destinations like Kampung Dew and Kampar River? Gaya Travel team did just that and we were truly bowled over by what Perak has to offer when it comes to eco-tourism. 
As part of the on-going efforts to promote Perak as an eco-tourism destination, Tourism Perak recently invited Gaya Travel Magazine, together with other selected media organisations, to embark on a trip that brought us back to nature that is located about 200km away from Kuala Lumpur. Courtesy of Electric Train Service (ETS) , we firstly headed to Ipoh, the capital of Perak state, departing from Kuala Lumpur Sentral by rail. We didn’t even feel like it was around two hours train ride because we were busy admiring the quaint out-of-town sceneries that we passed by.
As we arrived at Ipoh railway station, the organisation Tourism Perak enthusiastically welcomed and ushered us into the bus to take us to our first stop, which was Taiping Golf Resort. During the journey, introduction session was held in the bus to give us the opportunity to break the ice among the participants of this trip, comprising not only representatives from media organisations but also Tourism Malaysia.
The following are the attractions that we believe will surely entice nature lovers to visit Perak:
Fireflies at Kampung Dew
Upon our arrival, Encik Khairul Salleh bin Ahmad, the Secretary for Firefly and Matang Mangrove Eco-Tourism, welcomed us and gave very informative and educational briefing about Kampung Dew. We were then taken to the charcoal factory, which has been operating since early 19th century, where Encik Khairul organised a treasure hunt as the means for us to learn more about the workings of the traditional charcoal factory in Kampung Dew, now designated as a heritage site. The fun-filled hunt continued till late evening. We then headed back to Kampung Dew, where Kampung Dew Village Committee feted us with wonderful spread of traditional dishes for dinner
Our itinerary at Kampung Dew has not finished since we had one more thing to do: watching fireflies at Sungai Kg Dew. Firefly-watching service is run by Kg Dew community using fishing boats. The cruise, which lasted for 45 minutes, took us deep into the mangroves where we could observe the fascinating spectacle of fireflies flickering brightly like fairly lights. Fireflies also called Lighting Bugs, are the attraction at Kampung Dew. They shine in the night like fire to attract their sexual partners.

Tuesday, January 10, 2012

Mangrove Kuala Sepetang Tour & Fireflies

Mr Ritzt dari Germany teringin nak makan Nyireh Batu. Mr Ritzt spotted the tree and the fruif, asked the boatman to turn back and get one for him. The boatman mr Lim said the the fruit price is RM5 and used to get good luck before buying lottery tickets.
Mangrove Kuala Sepetang Tour & Fireflies
Date: 8 January 2012
Tour Guide: Khairul Salleh
Boatman: Mr Lim
My Guest List: David loo Malaysia
Ritzt Family Dubai
Lehmann Family  Germany
Aqil & Nurul IPOH

Sunday, January 8, 2012

Homestay Chalet Bukit Forest, Batu Kurau Stone


 Homestay Chalet No 7 Bukit Forest
Kurau Stone, 34500 BATU KURAU, Perak.

Satu bilik Chalet berkeluasan 15 X 15 kaki persegi. Tidak termasuk tandas dan veranda.
RM85 weekday  RM95 weekend and school holidays
RM105 Public Holiday

1 Double bed

Air Condition
Tv warna
Meja Solek  dan Kerusi
Sejadah dan ampaian
Tuala, sabun, Toilet Tisu dan shampoo
Tandas duduk dan mandi pancur
Jug elektrik dan 2 gelas
Verandah: 1 Chair and ashtray

Check in 3.00pm Check out 12.00 noon

Hanya 1km dari Pekan Batu Kurau. Gugusan homestay chalet Kurau Stone ini
mempunyai 14 chalet, satu asrama dorm yang boleh memuatkan 150 peserta rombongan bas sekolah,
satu dorm VIP yang boleh memuatkan 20 peserta, bilik serbaguna, surau, restoran,
ATV dan 3 kolam pancing serta wakaf-wakaf untuk bersantai.

Kurau Stone boleh menganjurkan pelbagai aktiviti seperti mesyuarat dan motivasi,
rombongan sekolah, IPTA/IPTS, aktiviti bina semangat, majlis perkahwinan dan
hari keluarga.

Setiap malam minggu ada live band.

Berdekatan dengan tempat pelancongan mandi manda air terjun Air Itam, JELAI
8km.
Berdekatan dengan Sekolah Berasrama MRSM, SERATAS, Tunas Bakti. 20km

Berdekatan dengan tempat pelancongan menarik di Taiping seperti Zoo Taiping
Night Safari, Muzium Perak, Taman Tasik Taiping, Bukit Larut dan Bandar
Warisan.

Penginapan untuk keluarga sahaja.
Hormati jiran tetangga.

Tidak dibenarkan membawa masuk barangan yang menyalahi undang-undang.



Save Our Fireflies Petition Starts

Thank you my value guest for the idea to make a petition about Saving Our Fireflies. Mr Phil Marshall from New Zealand and Mr Choy family  from Ipoh

Homestay Chalet Intan Melati Batu Kurau Stone



 Homestay Chalet No 13 Intan Melati
Kurau Stone, 34500 BATU KURAU, Perak.

Satu bilik Chalet berkeluasan 15 X 15 kaki persegi. Tidak termasuk tandas dan veranda.


RM85 weekday  RM95 weekend 
School holidays RM105 Public Holiday

1 Double bed

Air Condition
Tv warna
Meja Solek dan Kerusi
Sejadah dan ampaian
Tuala, sabun, Toilet Tisu dan shampoo
Tandas duduk dan mandi pancur
Jug elektrik dan 2 gelas
Verandah: 1 Chair and ashtray

Check in 3.00pm Check out 12.00 noon

Hanya 1km dari Pekan Batu Kurau. 
Gugusan homestay chalet Kurau Stone ini mempunyai 14 chalet, satu asrama dorm yang boleh memuatkan 150 peserta rombongan sekolah, satu dorm VIP yang boleh memuatkan 20 peserta, bilik serbaguna, surau, restoran,
ATV dan 3 kolam pancing serta wakaf-wakaf untuk bersantai.

Kurau Stone boleh menganjurkan pelbagai aktiviti seperti mesyuarat dan  motivasi, rombongan sekolah, IPTA/IPTS, aktiviti bina semangat, majlis perkahwinan dan hari keluarga.

Setiap malam minggu ada live band.

Berdekatan dengan tempat pelancongan mandi manda air terjun Air Itam, JELAI 8km.
Berdekatan dengan Sekolah Berasrama MRSM, SERATAS, Tunas Bakti. 20km

Berdekatan dengan tempat pelancongan menarik di Taiping seperti Zoo Taiping
Night Safari, Muzium Perak, Taman Tasik Taiping, Bukit Larut dan Bandar Warisan.

Penginapan untuk keluarga sahaja. Hormati jiran tetangga.

Tidak dibenarkan membawa masuk barangan yang menyalahi undang-undang.

Saturday, January 7, 2012

Penginapan Asrama, Dorm, Dormitory

Contoh Dorm yang bakal siap Mac 2012

Sudah 90% siap
Penginapan Di Dorm (Dormitory)


Penginapan Di Asrama. @ Dorm @ Dormitory
Homestay Chalet Kurau Sone, Batu Kurau, TAIPING, Perak menawarkan penginapan asrama, dorm, dormitory kepada sekolah-sekolah yang membuat rombongan lawatan ke Taiping, khususnya ke


Pakej Homestay Chalet Kurau Stone 2012

More in Facebook: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=336664909678836&set=a.336662403012420.89559.100000059890099&type=1&theater
Pakej Homestay Chalet Kurau Stone 2012, 
Batu Kurau TAIPING, Perak
Tawaran penginapan di Homestay Chalet Kurau Stone 2012

Penginapan di Chalet Kurau Stone 
Termasuk 6 kali makan untuk
20 hingga 36 orang peserta
Jabatan Kerajaan dan Swasta RM120 seorang
Belia / IPTA / IPTS RM100 seorang
Murid Sekolah RM 80 seorang


Penginapan di Dorm Kurau Stone
Termasuk 6 kali makan untuk
20 hingga 36 orang peserta
Jabatan Kerajaan dan Swasta RM70 seorang
Belia / IPTA / IPTS RM70 seorang
Murid Sekolah RM 50 seorang

Harga istimewa bagi kumpulan melebihi 36 orang peserta

Pakej Motivasi Batu Kurau Stone

Pakej Motivasi Batu Kurau Stone
Homestay Chalet Kurau Stone, Batu Kurau, TAIPING Perak menawarkan pakej motivasi kepada murid sekolah dan pelajar IPTA / IPTS dengan fasilitor berpengalaman.

20 hingga 40 peserta
Harga satu aktiviti ialah RM10 seorang 
Harga kesemua 8 aktiviti ialah RM25 seorang

1. Flying Fox
2. Jungle Tracking
3. Survival Series
4. Penghayatan Malam
5. Motivasi, ceramah dan Sukaneka
6. Latihan Jasmani dan Senam robik
7. Rawatan Kecemasan Asas
8. Orienteering

Tawaran harga istimewa untuk peserta melebihi 40 orang hingga 200 orang peserta.

Bilik Serbaguna Batu Kurau Stone

Homestay Chalet Kurau Stone,
Batu Kurau TAIPING Perak
Menyediakan bilik serbaguna untuk pelbagai program
Jabatan Kerajaan / Swasta, Belia / IPTA, IPTS dan murid sekolah.

Bilik Serbaguna RM150 5 jam,
Bilik Serbaguna RM200 sehari
Sistem PA RM100
LCD RM100

The idea to make a petition about Saving Our Fireflies

Thank you my value guest: Mr Phil Marshall, Timothy Marshall, David Marshall, Mr & Mrs Choy and Benjamin Choy. Thank you for the great idea.

Homestay Chalet No 14 Intan Fatima


 Homestay Chalet No 14 Intan Fatima
Kurau Stone, 34500 BATU KURAU, Perak.

Satu bilik Chalet berkeluasan 225 kaki persegi.

1 Super Single bed
1 Single bed

Air Condition
Tv warna
Meja Solek dan Kerusi
Sejadah dan ampaian
Tuala, sabun, Toilet Tisu dan shampoo
Tandas duduk & mandi pancur
Jug elektrik dan 2 gelas
Verandah: 1 Chair & ashtray

Check in 3.00pm Check out 12.00 noon

Hanya 1km dari Pekan Batu Kurau. Gugusan homestay chalet Kurau Stone ini
mempunyai 14 chalet, satu asrama dorm yang boleh memuatkan 150 peserta, satu
dorm VIP yang boleh memuatkan 20 peserta, bilik serbaguna, surau, restoran,
ATV dan 3 kolam pancing serta wakaf-wakaf untuk bersantai.

Kurau Stone boleh menganjurkan pelbagai aktiviti seperti mesyuarat dan motivasi,
rombongan sekolah, IPTA/IPTS, aktiviti bina semangat, majlis perkahwinan &
hari keluarga.

Setiap malam minggu ada live band.

Berdekatan dengan tempat pelancongan mandi manda air terjun Air Itam, JELAI
8km.
Berdekatan dengan Sekolah Berasrama MRSM, SERATAS, Tunas Bakti. 20km

Berdekatan dengan tempat pelancongan menarik di Taiping seperti Zoo Taiping
Night Safari, Muzium Perak, Taman Tasik Taiping, Bukit Larut dan Bandar
Warisan.

Penginapan untuk keluarga sahaja.
Hormati jiran tetangga.

Tidak dibenarkan membawa masuk barangan yang menyalahi undang-undang.


Homestay Chalet No 5 Bukit Berapit.



Homestay Chalet No 5 Bukit Berapit.
Kurau Stone, 34500 BATU KURAU, Perak.
(Berdekatan Restaurant)

Satu bilik Chalet berkeluasan 100 kaki persegi.
RM75 weekday  RM85 weekend and school holidays  RM95 Public Holiday

1 Double bed
1 Single bed

Air Condition
Tv warna
Meja Solek dan Kerusi
Sejadah dan ampaian
Tuala, sabun, Toilet Tisu & shampoo
Tandas duduk dan mandi pancur
Jug elektrik dan 2 gelas
Verandah: 1 Chair and ashtray

Check in 3.00pm Check out 12.00 noon

Hanya 1km dari Pekan Batu Kurau. Gugusan homestay chalet Kurau Stone ini
mempunyai 14 chalet, satu asrama dorm yang boleh memuatkan 150 peserta, satu
dorm VIP yang boleh memuatkan 20 peserta, bilik serbaguna, surau, restoran,
ATV dan 3 kolam pancing serta wakaf-wakaf untuk bersantai.

Kurau Stone boleh menganjurkan pelbagai aktiviti seperti mesyuarat dan motivasi,
rombongan sekolah, IPTA/IPTS, aktiviti bina semangat, majlis perkahwinan dan hari keluarga.

Setiap malam minggu ada live band.

Berdekatan dengan tempat pelancongan mandi manda air terjun Air Itam, JELAI 8km.
Berdekatan dengan Sekolah Berasrama MRSM, SERATAS, Tunas Bakti. 20km

Berdekatan dengan tempat pelancongan menarik di Taiping seperti Zoo Taiping
Night Safari, Muzium Perak, Taman Tasik Taiping, Bukit Larut dan Bandar
Warisan.

Penginapan untuk keluarga sahaja.
Hormati jiran tetangga.

Tidak dibenarkan membawa masuk barangan yang menyalahi undang-undang.