Vortex banner

Tuesday, October 27, 2009

Monday, October 19, 2009

Sewa bot memancing udang galah


Lokasi Kg Dew Kamunting Taiping Perak
Maximum kapisiti untuk memancing udang ialah 4 orang
Sewa bot memancing udang galah mendayung RM20.00
Sewa bot memancing udang galah dengan enjin 15hp RM80.00 minyak dan pandu sendiri.
Sewa bot memancing udang galah dengan enjin 15hp dan tekong RM120.00 (8 jam)
Sewa bot untuk memancing ikan ditentukan mengikut tempat yang dituju.

Thursday, August 6, 2009

Kem Rimba Rekreasi Sempeneh Batu Kurau, Taiping, Perak

Air Terjun Sempeneh sudah terkenal dikalangan penduduk daerah ini. Hasil kunjungan saya baru-baru ini mendapati satu kem rekreasi sudah wujud di sini. Terdapat banyak kemudahan seperti dewan, surau, chalet dan halangan seperti jungle tracking serta flying fox.
>

Saturday, August 1, 2009

Promosi eko-Pelancongan Kelip-Kelip Fireflies Watching Eco-Tourism Promotion Package




KELIP-KELIP KG DEW Fireflies,
KUALA SEPETANG, TAIPING, PERAK.

See all 133 trees that blink like a Christmas tree
Time: 7.00pm to 11.00 pm every night
Package A (Fireflies Sighting)
Touring Distance: 12 km. App 2 hours
One small boat @ maximum 3 person RM**.00 (We stopped the tour for small boat for a while. 21 July 2012)
One big boat @ maximum 10 person RM300.00

Package B (Mangrove tour, Bird watching, fisherman village; fireflies)
Touring Distance: 30 km. 4 hours
One small boat @ maximum 3 person RM***.00 (We stopped the tour for small boat for a while. 21 July 2012)
One big boat @ maximum 10 person RM550.00

Package C (Welcome drink, Charcoal Kiln Tour, Lunch with fresh water prawn (Udang Galah) Mangrove tour, Bird watching, fisherman activities, fisherman village; fireflies) Itinerary
Touring Distance: 30 km. Start at 1.00 pm till 9.00 pm

One big boat @ maximum 10 persons  RM1000.00

Contact 012 5145023 Amirul
Accomadation can be arrange. Penginapan di asrama untuk rombongan boleh diuruskan

Fireflies in Malaysia (Kampung Kuantan, Kuala selangor, Kampung Dew, Kuala Gula,  Sungai Sepetang Perak, Sungai Johor and Sungai Lebam in Kota Tinggi, Johor, Pantai Acheh, Penang)MALAYSIA
Peninsula Malaysia
Taman Negara

Henry Fairfield Osborn, a famous American naturalist, once wrote that nature is an " active, purposeful, coordinated machine. Each park is dependent of he whole. Forests, grasslands, soils, water, animal life; without one of these, the earth will die, will become dead as the moon." Fireflies are part of a bigger picture, as is everything else in nature.

Let the fireflies' living environment remain forever in it's natural state. Not only will this benefit all flora and fauna of the area. Generally, what is good for the fireflies will also be good for the people. The decreasing numbers in the firefly population serve as a symbol, a beacon, which is flashing an alarm to save not only them, but rivers too. our rivers are home to these priceless creatures, and when we act with ignorance or unconcern, it is imminent that we will lose one of our greatest national treasure.

A Fireflies True Experience

As the boat slowly glides down the river on a moonless night, a flicker of light appears. It suddenly grows into a brilliant display with thousands more lights illuminating the trees lining the riverbanks. Imagine decorative Christmas lights or a galaxy of stars twinkling right in front of you. This is the light show of the fireflies. It is an experience of a lifetime, and it' is being threatened by many factors.

The Fireflies

The firefly is a type of insect from the beetle family. They flash in the night for the purpose of attracting mates and generating birth. The flashing behaviour begins just after sunset, and continues till just before sunrise.

The light is produced inside the firefly by two chemicals mixing with each other and oxygen in the process called bioluminescence. The firefly is one of the only three out-of-water species that has this remarkeble feature (the other two are a worm and a type of fungus). One of the firefly species found here is unique in that it blinks in sync. Malaysia is the only one of the few places in the world where this kind of firefly colonies are still found.

Important of Fireflies

Chemicals found in fireflies are needed in the advancement of medicine and science throughout the worlds. They are used in research on cancer, multiple sclerosis and heart disease. Detectors, using these chemicals, have been places in spacecrafts to look for life forms in outer space. other detectors warn of food or water contamination by bacteria. The bioluminescence process of the firefly is applier in the study of muscular dystrophy, urology, antibiotic testing, wastewater treatment and environmental protection.

In addition to it's medical and scientific value, our fireflies have high value for eco-tourism. They have generated worldwide interest and serve as a unique attraction to foreign nature lovers. By boosting out tourism industry, this natural phenomenon helps contribure to the national economy. for villages where firefly colonies are found, the revenue from tourism become a good side income. It has contributed towards improving the financial status ans lifestyle of there villages.

Habitat and Food Resource

Fireflies live in intertidal zones. The synchronous on mangrove trees that grow wildly along riverbanks. These trees, known locally as berembang, are the only known mangrove species to have an ecological role as a habitat for fireflies to dwell on at night. Fireflies are also dependent on this tree for food. The adult fireflies take in the dew that forms on the leaves, while their larvae feed on snails found in the mud below.

The fireflies are dependent completely on the berembang trees, on which they live on and get their food source ) which are the snails, which also depends on the berembang.). But of course, the berembang trees are dependent on the river. If it is polluted or there is saltwater intrusion, then the berembang tree also suffer. With the lives of the fireflies and the berembang trees delicately interconnected to the river, every care has to be taken to sustain the river and it's surrounding environment.

The Key To Enduring Preservation

The Aztecs used the term firefly symbolically, meaning a spark of knowledge in a world of ignorance. This brings up an effective way that will help the fireflies' flight for survival. To achieve enduring preservation of the firefly and it's living environment, it is necessary to educate children and their parents respect nature. One way is to teach our children not just reading, writing and arithmetic, but how to be young environmentalists.

Source : Wildlife of Sabah In Danger, Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre, Sabah Wildlife Department, 1993

Thursday, July 30, 2009

Air Terjun Jelai Batu Kurau Waterfall



Hanya kira-kira 15km dari Taiping. Batu Kurau sudah terkenal dengan durian bermutu di seluruh Malaysia. Kebanyakan dusun terletak di Banjaran Bintang. Sungai yang mengalir dari banjaran ini membentuk banyak kawasan perkelahan air terjun yang bersih dan tidak tercemar. Sekalipun anda datang pada hujung minggu, namun tidak ramai yang berkelah. Air yang jernih dengan bunyi hutan dan unggasnya amat menenteramkan jiwa. Jika anda minat menyelam, sila bawa peralatan snorkling pasti anda akan terpesona dengan hidupan akuatiknya. Pelbagai jenis ikan seperti seluang, tengas, tilan dan labi-labi terdapat di celah-celah batu yang deras arusnya.

Monday, July 20, 2009

Taiping Freshwater Pool

Located just at the footstep of Bukit Larut (Maxwell Hill)Taiping. Dikenali sebagai Coronation Pool atau Kolam Renang Kemahkotaan. Kolam ini telah wujud pada zaman penjajahan Inggeris lagi. Aku mula berlatih berenang di sini. Pernah juga menyertai pertandingan renang yang diadakan oleh pihak sekolah.Kini semunya telah bertukar rupa dari satu bangunan yang hampir roboh, menjadi bangunan yang begitu menarik sekali.
Perubahan ketara bentuk lanscape baru setelah siap sepenuhnya Jun 2009 lalu
Jika anda dapat bertahan lama di kolam air panas, kini cubalah bertahan kesejukan air sungai Bukit Larut di sini.
Sekarang ini pihak pengurusan sedang mengadakan promosi makanan. Tempat makan pun selesa. Bayaran masuk hanya RM2.00 sahaja.

Monday, July 13, 2009

Buaya Tembaga @ Estuarine crocodile

Buaya Tembaga merupakan spesies buaya yang terbesar dan ia boleh didapati di banyak kawasan, termasuklah Timur India, Selatan China hingga Malaysia, Filipina hingga Utara Australia dan juga Kepulauan Pasifik.


Cuba cari kesalahan bahasa pengulas dari video yang anda tonton?

Estuarine crocodile, the largest of all the crocodile species, can be found in such extensive places that range from Eastern India, Southern China through Malaysia and the Philippines to Northern Australia and the Pacific Islands. This crocodile usually inhabits river estuaries and coastal regions including mangroves and remote beaches. It feeds on various vertebrates including fish, waterbirds and various mammals.



Buaya Tembaga biasanya mendiami kawasan muara sungai, pantai yang tersorok serta kawasan paya. Makanannya terdiri daripada haiwan-haiwan lain termasuklah ikan, burung dan pelbagai mamalia.

Kata orang di mana ada udang, di situ ada buaya. Memang bertepatan sekali. Reptilia yang pandai menyembunyikan diri ini akhirnya menemui jalan buntu. Kisah buaya yang terperangkap dalam pukat nelayan ini terjadi pada 20 Jun 2009. Pak Alamat (Mohamad) dan anaknya Amin hanya menaiki sampan kecil ketika berdepan dengan raksasa 120 kg ini.

Cuba bayangkan rontaan dan gelora yang dihadapi oleh dua beranak ini ketika berdepan dengannya dan sampan mereka yang sama panjang dengan buaya ini. Hasil dari pengalaman dan ilmu yang diwarisi oleh orang tuanya, Pak Alamat berjaya menewaskannya.

Menurut ceritanya Pak Alamat akan memindahkan buaya ini ke satu kawasan yang tidak mengganggu aktiviti nelayan.

Pada hari ini, terdapat beratus-ratus spesies reptilia di Malaysia; antara kumpulan terbesar adalah buaya, penyu, ular, cicak dan katak. Semua reptilia adalah berdarah sejuk, oleh itu mereka memanaskan badan dengan berjemur di bawah cahaya matahari. Tubuh reptilia dilitupi sisik yang tajam.

Ada reptilia yang bertelur dan ada yang melahirkan anak mereka. Semua reptilia mempunyai tulang belakang. Mereka biasanya bergerak di atas permukaan tanah. Kebanyakan reptilia berkaki empat kecuali ular dan beberapa jenis cicak. Saiz haiwan reptilia berbeza, dari katak yang lebih kecil daripada saiz ibu jari manusia hingga ke buaya yang panjangnya boleh mencapai beberapa meter.

Spesies ini juga mempunyai kebolehan yang mengkagumkan seperti meluncur dari pokok ke pokok atau dari pokok ke tanah.

Monday, June 29, 2009

Matang Dan Kuala Sepetang

MATANG dan KUALA SEPETANG adalah dua penempatan kecil yang terletak dalam daerah Larut Matang, Perak, letaknya lebih kurang 15 km dari Bandar Taiping. Matang terletak dalam Mukim Simpang manakala Kuala Sepetang dalam Mukim Jebong. Dari segi pentadbiran, kedua-duanya adalah di bawah Majlis Perbandaran Taiping.

Penduduk Kuala Sepetang sebahagian besarnya masyarakat Cina yang sudah lama berkecimpung dalam bidang perikanan sebagai nelayan dan peniaga. Sementara majoriti penduduk Matang adalah orang Melayu yang bekerja di sektor pertanian dan perikanan.



Kota Ngah Ibrahim di Matang

Papan Tanda Port Weld di Kuala Sepetang

Kedua-dua Matang dan Kuala Sepetang merupakan petempatan yang unik. Matang adalah pekan Melayu lama yang wujud sebelum pembukaan Taiping. Kota Ngah Ibrahim, Rumah Kapten Speedy, Balai Penghulu dan Masjid Tengku Menteri adalah beberapa contoh bangunan bersejarah yang masih wujud dan terpelihara di Matang. Rumah Majistret Pertama, Sekolah Rendah Terawal dan Rumah Pam Minyak Pertama adalah antara bangunan warisan yang dikenal pasti menjadi bangunan terpenting pada zaman dulu sebagai tonggak utama pembentukan pekan Matang ketika zaman pemerintahan Ngah Ibrahim(1836-1895).

Kuala Sepetang pula menjadi pusat aktiviti perikanan yang dinamik dan berkedudukan istimewa di muara Sungai Sepetang dan di kawasan Hutan Paya Laut Matang. Kuala Sepetang dan Hutan Paya Laut Matang, tidak asing bagi pencinta alam di dalam dan luar negara.

Pusat Eko Pelajaran Hutan Paya Laut Matang yang terletak di Kuala Sepetang menjadi destinasi yang amat popular di kalangan kumpulan ini dan juga golongan pelajar yang menggunakan kemudahan perkhemahan di sini. Hutan Paya Laut Matang pula destinasi utama eko pelancongan negeri Perak malah ia juga tersenarai dalam Pelan Eko Pelancongan Kebangsaan. Lawatan pelancong dan pengunjung luar tertumpu kepada Pusat Eko Pelajaran Hutan Paya Laut Matang, kilang dapur arang dan aktiviti menyusuri sungai.

Kuala Sepetang juga signifikan dari segi sejarah iaitu Port Weld yang dulunya sebuah pelabuhan terawal dan memiliki landasan keretapi pertama di negara ini yang enghubungi Port Weld dengan Taiping. Prospek Matang dan Kuala Sepetang sebagai pusat pelancongan adalah tinggi kerana terdapat begitu banyak sumber menarik yang boleh diketengahkan di kedua-dua tempat ini.

Bagaimanapun sumber-sumber yang ada sehingga ini masih belum dibangunkan secara bersepadu dan juga tidak disokong dengan kemudahan dan perhubungan mahupun publisiti yang sewajarnya. Ada peninggalan sejarah di Matang yang tidak dipelihara dengan baik dan ada kesan sejarah yang berkaitan dengan Port Weld juga kian hilang. Ini satu isu utama dalam pembangunan Matang dan Kuala Sepetang.

Pemeliharaan ikan dalam sangkar berkembang pesat di atas kawasan pembangunan yang terhad disebabkan oleh kedudukannya di tengah-tengah hutan paya laut. Pencerobohan hutan paya laut sudah berlaku dan akan terus berlaku jika tidak dikawal sewajarnya. Pembangunan yang tidak terkawal akan mengancam hutan paya laut yang menyokong aktiviti perikanannya. Akhirnya akan terjejas sekiranya keadaan sedemikian dibiarkan berlarutan.

Sementara keadaan penempatan yang sesak dan tidak teratur menyukarkan penyediaan kemudahan dan sistem perkhidmatan yang berkesan. Mengambil peluang daripada prospek dan menangani isu yang ada, perancangan yang khusus perlu dibuat bagi Matang dan Kuala Sepetang.

Dengan itu satu Rancangan Kawasan Khas (RKK) Matang Kuala Sepetang 2015 disediakan sebagai satu pelan tindakan bagi membangunkan Matang dan Kuala Sepetang. RKK ini
disediakan dengan kerjasama Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia, Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Negeri Perak dan Majlis Perbandaran
Taiping.

RKK ini seharusnya dijadikan panduan dan rujukan bagi Majlis Perbandaran Taiping selaku Pihak Berkuasa Perancang Tempatan dan agensi-agensi pelaksana dalam membangunkan dan menguruskan kawasan Matang dan Kuala Sepetang. Rancangan Kawasan Khas adalah merupakan satu rancangan statutori yang disediakan di bawah Akta
Perancangan Bandar dan Desa 1976, Akta 172. Akta ini memperuntukkan supaya RKK mengandungi cadangan-cadangan tindakan khusus yang terperinci bagi tujuan memajukan, memajukan semula, memperelokkan, memulihara atau bagi tujuan pengurusan kawasan berkenaan.

RKK Matang Kuala Sepetang menganjurkan supaya pembangunan bagi kawasan Matang dan Kuala Sepetang bertemakan Desa Pelancongan Warisan. Wawasan utamanya untuk menjadikan Matang dan Kuala Sepetang sebagai kawasan desa pelancongan warisan yang berdaya maju selaras dengan Wawasan Perak Maju 2015. Dalam merangka rancangan ini beberapa perkara menjadi asas pertimbangan;
• Pengekalan alam semulajadi, tumbuh-tumbuhan dan keadaan persekitaran.
• Penekanan kepada elemen pelancongan, reka bentuk perbandaran, landskap dan rekreasi.
• Pemeliharaan bangunan warisan dan kesan-kesan sejarah yang penting.

Saturday, June 20, 2009

Air Nira Nipah Kg Dew

Jika melalui jalan lama Ipoh-Butterworth, lokasinya berhampiran dengan Homestay Pak Man dan hanya satu kilometer dari Plaza Tol Kamunting. Inilah satu-satunya kedai menjual air nira nipah di Taiping, Perak (rasanya) kerana air ini terkenal di kawasan utara tanahair sahaja.

Nak cari air nira nipah? Senang aje. Abang G ada membuka sebuah kedai makan di Kg Dew, Kamunting, Taiping, Perak.

Di samping itu beliau juga menjual mi udang, laksa, bihun sup dan ABC. Cuka nipah juga dijual mengikut tempahan yang diperolehi. Harga air nipah agak mahal RM 2.50 segelas, tetapi bagi yang tahu bagaimana susahnya tugas mendapatkan air ini mereka sudah maklum. Bagi saya, saya perlu 30 minit untuk menghabiskan segelas air nipah ini. Ia tidak boleh diminum cepat.

Kita perlu merasai nikmatnya, sedut perlahan-lahan, rasa kelainannya. Jika terlalu manis, jangan malu untuk meminta tambahan ais.

Wednesday, June 17, 2009

Homestay Hutan Paya Bakau Matang

Kepada pemancing dan pecinta alam sekitar khasnya yang ingin menerokai hutan paya bakau seperti melihat kelip-kelip, (Sila lihat post lain dalam blog ini untuk mengetahui aktiviti yang boleh dilakukan di sini) sekarang boleh membawa keluarga untuk tinggal di homestay Pak Man dan Pn. Rahani yang terletak di tebing Sungai Sepetang, Kg Dew Seberang, Kamunting, Taiping, Perak.



Pak Man yang sebelum ini bekerja sebagai PILOT BOT BAKAU, membawa kayu bakau ke kilang kayu arang, sekarang baru berhenti dan mengusahakan warung makan di sebelah rumah bersama isterinya.



Sebelum ini sudah banyak kali beliau membawa pelancong melihat kelip-kelip.



Beliau amat berpengalaman dalam selok-belok hutan paya bakau Matang. Berbagai cerita menarik boleh kita dapati darinya.
Di samping itu, beliau dan isterinya adalah sangat mementingkan kebersihan. Kawasan rumahnya dijadikan taman yang cantik dan amat sesuai untuk bersantai.







Warung makan yang diusahakannya kecil sahaja tetapi mendapat sambutan yang menggalakkan dari penduduk setempat dan para pemancing. Jangan ketinggalan mencuba nasi goreng ayam dan ABCnya.




Lokasi Homestay Pak Man
Keluar dari Plaza Tol Kamunting, belok kiri arah ke Utara. Satu kilometer seterusnya sampailah. (Pastikan anda tidak menyeberang sungai melalui jambatan)



Gambar-gambar di dalam rumah akan menyusul kemudian.

Monday, June 15, 2009

Aktiviti Melihat Kelip-kelip Kg Dew Taiping Perak. Fireflies Sighting / Watching

Kami sampai di jeti Kampung Dew kira-kira jam 9 malam 4 June 2009. Sudah ada lima buah bot menunggu. Tanpa membuang masa kami menaiki bot yang pertama. Haha. Excited terlebih sudah. Pakcik bot bawa sangat perlahan. Agaknya tidak mahu mengejutkan haiwan-haiwan malam di sepanjang sungai itu terutamanya kelip-kelip. Lampu pun tidak dipasang sebab kelip-kelip ni pemalu. Kalau kena suluh, nanti dia duduk senyap-senyap tidak memancarkan lampu hijau kuning yang cantik itu. Kelip-kelip ni nama omputihnya 'fireflies'. Baru saya tahu kelip-kelip ni suka berkumpul di pokok berembang saja. Pokok ni memang banyak la di sepanjang sungai ini selain bakau.

Setelah 10 minit perjalanan, akhirnya kami terjumpa segerombolan kelip-kelip di sebatang pokok berembang. Wah, cantik sekali. Macam pokok krismas berkelip-kelip. Mereka ni berkelip hampir serentak. Agaknya nampak begitu mungkin kerana berkelip terlalu pantas. Subhanallah, kagum saya melihatnya. Rasa 'magical' sangat. Untuk pengetahuan, kelip-kelip jantan ada dua lampu. Manakala kelip-kelip betina ada satu sahaja. Kelip-kelip jantan akan gunakan kelebihan lampu dia itu untuk mengorat. Haha. Men=p

Sepanjang perjalanan pergi selama 40 minit itu, lebih banyak pokok berembang berkelipan yang kami jumpa. Sayang sekali malam itu bulan terang. Kata pakcik bot, kalau malam gelap gelita maka lagi jelas dan lagi indah pemandangannya. Wah, tak dapat saya bayangkan. Yang ada ini pun cukup cantik. Malangnya kamera handphone kami tidak mampu menangkap gambar 'pokok krismas berkelip-kelip' itu. Memang tak nampak dalam gambar. Tidak tercapai kameraku. Isk..isk..Nak tengok sila lah pergi sendiri ye. Hehe.

Ada satu kelip-kelip terjatuh ke atas bot kami. Nampak tak dalam gambar yang atas kiri itu. Satu lagi lampu itu ialah handphone adik saya dalam cubaan menangkap gambar. Tengok adik saya sibuk nak tangkap kelip-kelip sampai julur kepala dalam pokok. Hehe.

Ha, ini terang sikit. Gambar dari handphone adik saya yang hebat sikit dari handphone saya (sebab ada flash=p) Itu la kelip-kelip, yang tunjuk dengan anak panah merah tu. Kelip-kelip ni kecil je, tak sama dengan kunang-kunang. Bawah tu gambar bila tutup flash. Cantik lampu hijau kuning dia. Cuba bayangkan banyak-banyak berkumpul dekat satu pokok. Cuuun..
Kami yang over excited.

Kami sampai ke jeti semula lebih kurang pukul 11 malam. Letih juga naik bot dua jam tapi sangat seronok. Lain kali kalau nak pergi lagi, kena bawa baju sejuk. Menggigil kesejukkan oo..Angin Selat Melaka. Hehe. Lepas ini, nak pergi tengok kelip-kelip di Kuala Selangor pula. Dengar cerita lagi meriah kelip-kelipnya. Yang jadi lokasi iklan TNB tu=p

:: Terima kasih kepada pihak berkaitan kerana membenarkan saya menyibuk. Heee~

Monday, May 11, 2009

Papan Iklan Memancing Udang Galah & Melihat Kelip-kelip

Saya ingin mencadangkan agar beberapa papan iklan diletakkan di jalan utama dan lebuhraya bagi mendedahkan aktiviti persatuan nelayan kg dew. Pemilik perahu akan dapat manfaat melalui sewaan perahu bagi tujuan ini.

Kemudahan Awam yang perlu: Pusat Informasi, kaunter tiket, tempat menunggu, jeti, gerai makanan, taman permainan kanak-kanak, tandas awam dan tempat letak kereta.

Thursday, May 7, 2009

Taiping City of Rainbow

Rain neither morning or evening and when it stop. There in the sky, with the sun ray you can watch a beautiful rainbow

Jeti Melihat Kelip-kelip Dan Memancing Udang Galah Kg Dew

Pengunjung boleh menggunakan jeti ini bagi aktiviti melihat kelip-kelip ataupun sebagai pemancing udang galah di Sungai Kg Dew

Monday, January 19, 2009

Kelipan kelip-kelip

Maksud Kelipan

Kelip-kelip biasanya dijumpai pada waktu senja iaitu pada lalang ataupun daun pokok. Pengelipan berlaku selepas sejam matahari terbenam. Kadar kelipan adalah 3 kali sesaat. Pada permulaannya, kelip-kelip akan mengambil masa 15-20 minit untuk 'memanaskan badan' (warm up) sebelum mengelip. 2 hingga 3 jam pertama pengelipan adalah terang dan berterusan. Selepas itu, kadar pengelipan akan menjadi rendah. Pengelipan ini akan berhenti setelah matahari terbit.

Kelip-kelip baru atau pada pokok bersebelahan akan meniru antara satu sama lain untuk mendapatkan kadar pengelipan cahaya yang sama. Akhirnya, rentak dan kadar pengelipan pokok-pokok berdekatan akan menjadi sama dan menarik.

Pengelipan adalah bertujuan untuk menarik pasangan untuk mengawan. Selalunya kelip-kelip betina hinggap pada hujung daun pokok dan mengelip dengan merendahkan abdomen dekat dengan daun.

Tahukah anda ?
Jika 6000 ekor kelip-kelip dimasukkan dalam satu botol kaca, kecerahan cahaya yang dihasilkan seakan sebatang lilin.

Kelip-kelip dapat menukar 100% tenaganya kepada cahaya. Manakala mentol hanya menukar 10% daripada tenaga elektrik kepada cahaya! 90% tenaga dibazirkan sebagai haba.
Kelip-kelip Kg Sg Dew yang bersempadanan dengan Daerah Kerian, Kamunting, Taiping, Perak.

Cahaya indah Kelip-Kelip

Cahaya Indah

Tarikan utama kelip-kelip adalah cahaya yang dihasilkan olehnya. Warna cahaya yang dihasilkan adalah mengikut spesis. Sebenarnya cahaya dihasilkan oleh tindakbalas yang berlaku di organ khas yang terletak di bahagian bawah abdomen.

Yang istimewa tentang cahaya ini adalah, ia tidak menghasilkan tenaga haba. Maka, tiada kehilangan haba yang berlaku.

Organ penghasilan cahaya bagi kelip-kelip yang terletak di bawah abdomen terbahagi kepada 3 lapisan, iaitu :-

Lapisan dalam
Lapisan ini mengandungi sel-sel mikroskopik krystal yang mengandungi asid urik (uric acid) yang bertindak sebagai pemangkin (reflectors).

Lapisan tengah
Lapisan ini kaya dengan saraf, mitokondrion dan trakeol yang berfungsi sebagai sel penghasilan cahaya.

Lapisan luar
Lapisan ini merupakan kulit lutcahaya yang bertindak sebagai kanta.
Berlainan dengan cahaya yang kita biasa nampak, cahaya yang dihasilkan oleh kelip-kelip tidak mengandungi infamerah ataupun ultraungu. Panjang gelombang, frekuensi kelipan, saiz dan paten cahaya yang dihasilkan pula bergantung kepada spesisnya.

Proses dan tidak balas penghasilan cahaya oleh kelip-kelip adalah seperti berikut :

Enzim Luciferase + Gas Oksigen + ATP + Luciferin ---> Cahaya



Tahukah anda ?
Cahaya dihasilkan oleh kelip-kelip kurang berkesan pada negatif filem biasa. Oleh itu, keindahan dan keajaiban ini hanya dapat dilihat oleh mata anda sendiri.

Lawatan Ke Habitat Kelip-Kelip

Lawatan

Kawasan sepanjang Sungai Sepetang di Kg. Dew telah menjadi sebuah tempat tujuan para peminat kelip-kelip. Sepanjang sungai merupakan tempat perlancongan kelip-kelip yang terletak berdekataan dengan jalan persekutuan dan lebuh raya.

Saya telah menyediakan sedikit maklumat mengenai tempat perlancongan kelip-kelip di sini.

Etika Lawatan

Lawatan sebaik-baiknya dibuat selepas 1-4 jam selepas matahari terbenam. Ini kerana pada jangka waktu tersebut merupakan masa paling aktif untuk kelip-kelip dan anda akan dapat melihat kelipan yang menakjubkan. Anda boleh berkunjung ke tempat lawatan selepas 7.30 petang.

Jangan memilih hari hujan atau hari bulan purnama penuh kerana kelipan kelp-kelip kurang jelas dilihat.

Pakai kasut kalis air kerana ia lebih sesuai untuk keadaan yang lembap dan licin di sekitar tebing Sungai Sepetang..

Pakaian lengan panjang disyorkan untuk mengelakkan gigitan nyamuk.

Jangan menggunakan camera 'flash' atau merokok atau melakukan sebarang tindakan yang boleh mengancam hidupan kelip-kelip.

Jaga kebersihan sungai kita.

Kelip-kelip Kg. Dew Taiping



Kitar Hidup
Kelip-kelip sering hinggap pada pokok'Barembang' yang banyak terdapat di tebing Sungai Kg. Dew. Ia adalah sejenis pokok bakau. Nama saintifik Barembang ialah Sonneratia caseolaris.
Kitar hidup kelip-kelip ialah 6 bulan bermula dari
telur 2 minggu kepada
larva 4 1/2 bulan dan dari larva bertukar menjadi
pupa 2 minggu dan akhirnya menjadi
kelip-kelip dewasa 2 minggu.
Larva kelip-kelip boleh hidup tanah atau air. Larva mempunyai mandibles beracun yang menjadi organ pertahanan dan alat membantu mencari makanan (mangsa). Makanan larva adalah nematod, copepod dan larva midge. Ia akan megeluarkan bendalir beracun yang akan membunuh mangsa dan menjadikannya separa cecair.
Jatina kelip-kelip mudah dibezakan melalui organ pengcahaya yang terletak di bahagian abdomen. Kelip-kelip dewasa boleh hidup tanpa makan sehingga lebih kurang 15 hari. Makanan utama kelip-kelip adalah daun tumbuh-tumbuhan.
Tahukah anda ?
Buah Barembang boleh dimakan tetapi berasa masam.

Kelip-kelip akan pupus dalam jangka masa 10 tahun lagi jika tiada tindakan pemuliharaan yang cekap.

Saturday, January 10, 2009

Udang Galah Kg Dew, Taiping



Musim udang galah sudah kembali. Sungai Kg Dew, Kamunting, Taiping, Perak yang menjadi sempadan untuk daerah larut matang dan selama dan kerian ini sudah cukup terkenal dengan bot kayu arangnya kini semakin sibuk pula dengan sampan-sampan pemancing. Kebanyakan pemancing yang ditemui membawa pulang sejumlah besar udang galah yang galak memakan umpan terutamanya perumpun nipah,cacing ataupun udang pasar sahaja. Saiznya pula pelbagai ada yang ranggah (sepit biru) dan ada pula saiz yang cukup enak untuk dimakan. Pemancing pula biasanya turun memancing pada waktu petang hari yang panas. Sebagai persediaan, pemancing diingatkan membawa 3 atau 4 set pancing ringan, batu ladung saiz 3 dan sejumlah mata kail yang siap diikat.
Budakpun boleh dapat udang galah

Sekali bawa pergi memancing udang galah, terus tersenyum riang.


Bulan November hingga Disember 2009 ini saiz udang akan meningkat besar. Pemancing yang ingin menempah sampan boleh menghubungi
Terkini Feb 2014  Musim udang galah telah kembali. Sampan saya telah hilang jadi sesiapa yang ingin menyewa sampan di Kampung Dew, Kg Dew bolehlah berhubung dengan
Nordin 0194443505 atau 0175738217
Chen 0125971181
Rosli 0194483171

Monday, January 5, 2009