Vortex banner

Tuesday, November 29, 2011

Future Trip

Dear Carin Ong,

I've being in Kuala Gula and Kuala Sepetang today. 
Sorry there is no soft crab in stock but when I talk to the Xin restaurant owner he said that can be arrange with the price RM30 for 500gm cooked crabs. His number is 0165519384, his calling card is written in Mandarin.
I shall wait for you at the hotel lobby at 4.00pm, take a short tour around lake garden and Taiping Town.
Its better you book the tickets to Singapore online now.
Send my best regard to your group and have a fantastic tour and pleasant stay at Taiping.
Tank you,

Amirul firefly
More photo during today activities on my Facebook: Kelip-kelip Sg Sepetang

Kuala Sepetang Fisherman Village, Mangrove & Fireflies Trip


Beauty on my boat
Date: 29 Nov 2011
Time: 6.30pm
Group: Mr Micheal and friends from Adelaide & Melbourne Australia.
Boatman: Sham

A bit wet of rains but still give a big smile. Tq guys and hope to meet you again.

Lawatan Hutan Paya Bakau & Memerhati Burung Kuala Gula

Kula Gula Fisherman Acivities and Bird watching
29 Nov 2011: Seramai 72 murid dan guru Kafa Insaniah PJ menyertai aktiviti ini dengan menggunakan 7 bot. Ketika sampai aku lihat wajah setiap murid diulit kemuraman dan mendapati kerana tidak cukup tidur semasa bermalam di Kompleks Guru Kg Jambu, Taiping. Ketika En Azhar ketua Sahabat Hutan Bakau memberi penerangan, tidak banyak yang mendengar. Muka mereka mula terserlah bila disuruh mencuci muka. Mereka bertambah aktif dan mula bertanya apabila menghadapi masalah memasang klip ke3 life jacket yang terpaksa melalui celah kangkang.
Setiap kumpulan diberi satu nota dan pek aktiviti Menjelajah Hutan Bakau, aktiviti pertama menyusuri sungai dan melihat perkampungan nelayan dengan pelbagai jenis bot yang digunakan. Kelihatan pekerja sedang membersihkan pukat dan ada yang sedang menggredkan udang di pelantar.

Burung helang berterbangan memerhatikan ikan kecil yang dibuang oleh nelayan, semakin lama semakin hampir dan akhirnya menjunam dan menangkap ikan yang terapung di permukaan air. Anjing dari rumah sangkar ikan menyalak sakan melihat bot kami yang menghampiri sangkar ikan. Nelayan sangkar memelihara anjing bagi mengawal sangkar mereka dari diceroboh memerang.

Peserta juga dibawa melawat perusahaan menternak ketam kulit lembut dan sangkar ikan.
Semasa pembesaran ketam sebenarnya menyalin kulit beberapa kali. Satu penemuan bagi menjangka masa penyalinan kulit telah mengembangkan industri ini. Dalam tempoh 21 hari dipelihara maka hasilnya boleh dituai. Gambar di atas menunjukkan cengkerang kulit lama masih melekat pada cengkerang baru yang masih lembut. Seekor ketam kulit lembut saiz sederhana yang digoreng tepung berharga RM5 pada Dec 2011.
Dalam perjalanan berjumpa dengan nelayan yang sedang menuai hasil. Sembilang, belangkas dan pelbagai jenis ikan lagi mengisi perut sampan. Aktiviti yang paling menarik sekali ialah menggagau kerang. Masa kami datang amat tepat kerana ketika itu air surut pada paras terendah. Mulanya hanya aku seorang yang berani mengagau dari atas bot, selepas mendapati aku dengan mudah mendapat kerang maka peserta lain memberanikan diri mencuba nasib.
Lebih banyak gambar dalam FB Khairul Salleh bin Ahmad
PENGHARGAAN DARI KETUA ROMBONGAN: USTAZ AHMAD ZAHURI:
Saya amat berbangga dengan perkataan 'Ustaz... kami semua merasa amat seronok dengan program yang ustaz rancang.. dan ini merupakan satu destinasi yang menepati apa yang tertera di atas name tag yang kami pakai 'DESTINASI HEBAT', terima kasih ustaz.' Justeru saya amat berterima kasih di atas kerjasama yang diberikan oleh warga Kuala Gula Resort..Encik Khairul, Pak Ndak dan semua yang terlibat menjadikan expedisi ini sebagai Destinasi Hebat. Sehingga jumpa lagi.....

Kafa Al-Insaniah alhamdullilah....smuanya bjlan dengan lancar.....plajar2 pun rasa sronok...ini la aktiviti y tbaekkkk.....insyallah ada rzki lg km akn ajurkn lg aktiviti ini untk plajar2 y len....isyallah....
4 hours ago ·

Saturday, November 26, 2011

Pasar Barang Lusuh Kamunting

Tarikh: Setiap pagi Sabtu & Ahad
Masa: 8.00-12.00 tengahari
Lokasi: Tapak Pasar Malam Kamunting berhampiran Stesen Bas Kamunting.





Aku dapati pasar barang lusuh di Kamunting sedang berkembang dengan baik.
Pastinya pulangan ekonomi yang memberangsangkan menyebabkan pasar ini terus membesar dengan lebih penjual mempamerkan barangan masing-masing. Alunan lagu-lagu lama berkumandang dari corong alat audio yang dijual.

 Peminat barangan antik dan tembaga pastinya tidak melepaskan peluang membelek dan bertanyakan harga barang yang diminati. Tawar-menawar adalah sesuatu yang mesti dalam berurusan. Bagi aku sekiranya barang yang dibeli itu tidak mahal, bayar sajalah. Berapa sangat untungnya. Jika yang berharga beratus-ratus tu memang patut tawar-menawar.
 Barangan yang dijual pula tidak ada stok. Jika meminati sesuatu barang janganlah tunggu lama. Jika sudah terjual kepada orang lain maka telan air liur sajalah, maklumlah barangan antik.
Antara barangan yang dijual pinggan-mangkuk lama, radio lama, pakaian lama, cincin batu, barangan elektrik lama, barangan komputer lama, peralatan kebun lama, peralatan kereta lama, atau apa saja yang antik dan lama seperti buku lama dan duiy syiling dan kertas lama.







Friday, November 25, 2011

Homestay Pak Long Din Sempeneh Batu Kurau RM20


Homestay dari seberang sungai

Pak Long Din & Pn Miah Yakin
En. Samsudin bin Mat dan Puan Miah bt Yakin tinggal berdua di sebuah rumah kecil berhampiran kawasan perkelahan terkenal di Sempeneh Batu Kurau. Kunjungan ku ke rumah mereka disambut dengan begitu ramah sekali. Mempunyai 3 orang anak yang semuanya sudah mempunyai keluarga sendiri.

Pesara Kementerian Kesihatan ini bahagia bersama isteri tersayang. Kunjungan anda yang ingin bertandang ke rumah mereka pasti menambah seri rumah kecil ini. Mempunyai dusun buah-buahan dan getah di belakang rumah. Anda boleh mencuba belajar menoreh getah sementara isteri anda memetak ulam-ulaman yang ada di sekeliling rumah.
Kawasan parking yang luas memudahkan para pengunjung.
Sesiapa yang ingin bertandang ke homestay ini amat di alu-alukan. Isilah bekas sejuk anda dengan bahan mentah dan masaklah di rumah mereka.
Terdapat sebuah kem rimba rekreasi sempeneh di seberang sungai dari Homestay Pak Long. Budak-budak kampung dengan beraninya terjun dari jambatan besi yang merentasi sungai.
Anak-anak pula seronok bermain di sungai tetapi awas dan sentiasa berwaspada dengan arus deras dan batu yang licin. Kanak-kanak perlu sentiasa diawasi oleh penjaganya.

Dalam perjalanan ke Homestay Pak Long anda akan disajikan dengan keindahan sawah padi dan dusun buah-buahan yang sudah termasyhur dengan durian Batu Kurau.

Rm 20 itu untuk saya sebagai ejen. Pengunjung berilah kepadanya berapa yang dirasakan patut bagi melayan kerenah anda semua. Saya cadangkan Rm50++ bagi aktiviti sehari. Kalau bermalam kena tambah lagilah.


Kem Rimba Rekreasi Sempeneh Batu Kurau, Taiping, Perak
Air Terjun Sempeneh sudah terkenal dikalangan penduduk daerah ini. Hasil kunjungan saya baru-baru ini mendapati satu kem rekreasi sudah wujud di sini. Terdapat banyak kemudahan seperti dewan, surau, chalet dan halangan seperti jungle tracking serta flying fox.




Friday, November 18, 2011

Testimonial about Kg Dew Fireflies Eco Tourism

Group: Mr Spike & relative from Singapore.
Hi Khairul,
thanks for everything and see u again next year. All the best and happy new year.
Regard,
Spike
Via sms on 24 Dec 2011
Hadiah dari En Zahrul selepas program sehari di Kg Dew 16 Dec 2011

Salam En Khairul,

Terima kasih di atas bantuan dan kerjasama Khairul. Walaupun baru mengenali En Saidi dan isteri dan Kak Saerah dan suami namun kemesraan itu macam dah lama wujud. Maaf la sebab lambat menghantar berita... balik trip sibuk dengan kerja-kerja ofis yang dah seminggu ditinggalkan. Saya ni pun ada di JB dan Singapore esoknya. Minggu depan ke Vietnam pulak.

Terima kasih sekali lagi di ucapkan kapada Khairul namun saya akan datang semula untuk melihat kelip-kelip dan menyusuri paya bakau... mengail ikan, bendang, belut dan menikmati masakan kak Sariah dan isteri En Saidi sudah cukup berjaya program yang dirancangkan.

Jangan lupa bila ke KL singgah la ke 'kampung' saya di wangsa maju

Wassalam

zahrul
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone
abdool212
says:

At last got a chance to visit Kg. Dew firefly.It is truely an earth phenomena that should not be missed by anyone.The only other country in the world you can witness this is Brazil.You dont know what you are missing.

Yeanping says:

My family and I just visited Kampong Dew Fireflies a fortnight ago. Trust me, the trip is worth every penny you pay for. The whole boat trip took us about one and a half hour and we had a most memorable experience. Taipingites should seize the opportunity to visit this new tourist spot since it is just right at your door step!

Friday, November 11, 2011

Kunang-kunang Sungai Ranting Kamunting


Mohd Hafiz as i see ...like lychnuris-analis, Pyrocoelia-analis...also i am waiting abg sonny and Prof Ohba reply..very interesting...that firefly stay on what tree or leaf?..abg Khairul...near your bathroom ..what trees can you see?


Dua gambar Kunang-kunang Firefly (Lychnuris sp.) di atas adalah courtesy from Awang Lilin using his nikon macro lens. Kunang-kunang ini masih hidup. Bergerak ke hujung daun, membuka kepak dan terus terbang. Bayangkanlah jika dapat ambil gambar penerbangan itu.
Aku menangkapnya berhampiran Sungai Ranting dekat dengan Kompleks Rakan Muda Kamunting, Kawasan ini merupakan bekas lombong biji timah, banyak berterbangan di sepanjang semak tepi sungai. Jika Amirul nak tengok kelip-kelip di sinilah aku bawanya, selamat tak perlu naik bot.

Amirul terjumpa kunang-kunang ini ketika hendak mandi.

Dia amat takut dengan lipas tetapi selalu mengajak aku mencari kunang-kunang cahaya biru apabila keluar bersiar di tepi Sungai Ranting berhampiran dengan Kompleks Rakan Muda.
Kamunting. Ketika jumpa kaki kunang-kunang ini masih bergerak.
Kawasan rumah aku ada satu kawasan tadahan limpahan air yang agak luas. Keadaan yang lembab dan gelap ini ku rasa amat sesuai untuk tujuan pembiakan. Tetapi dewasa ini terlalu banyak lampu jalan di tempat itu. Harap-harap mereka dapat menyesuaikan diri.

Charcoal & Village Tour

Ipoh Echo Mariam Mokhtar
Those who are used to the bright lights of Kuala Lumpur or Singapore will have plenty to moan about Ipoh. But when, one weekend, I was tasked with looking after nine children, with ages ranging from eight to eighteen, who came from Japan, England, Singapore and Kuala Lumpur, I had no hesitation in taking them on a trip to Kampung Dew, near Taiping.
It was one of the best evenings the children had, visiting the charcoal factory, the little village straddling Sungai Sepetang and also observing fireflies along the banks of the river.
Matang Mangrove Forest Boardwalk Closed
It was fortunate that we telephoned the Matang Forest Reserve office because we had wanted to go for a walk along the boardwalk to observe the mangrove swamp at close quarters and also because two children in the group were keen birdwatchers.
Private Tour of Kampung Dew
We made our own arrangements for the Kampung Dew tour, with the guide En. Khairul Salleh Ahmad, who told us what to wear and what was available on this particular tour.
Our initial trip planned for earlier in the month, had to be postponed because it was around the time of the full moon so the impact of the fireflies would not have been as great.
When we arrived, Khairul was waiting with banana chips for the hungry children and an activity pack bursting with information (in Malay only) about the mangrove swamp.
After introducing himself and giving each of us a name tag, Khairul conducted his tour in English, for the benefit of our international group. The children were taken in by his friendliness and he answered all the tricky questions which they asked him.
Charcoal Kilns
One wonders what children are taught these days for they knew very little about charcoal and its origins. Some thought charcoal was mined. They had clearly mistaken charcoal for coal.
The charcoal kilns were interesting and we were taken through the various stages of making charcoal.
Perhaps, Khairul could make arrangements with the kiln operators or the villagers, to have a room where pictures of the charcoal making pro-cesses could be displayed, and bits of charcoal could be shown with its various uses: For drawing, for getting rid of smells, for filtering, for use in shisha burners, for making into medicinal tablets to absorb toxins.
A photo of the tree used for making charcoal would have been informative with a brief explanation why that particular species is good for making charcoal, how much charcoal is exported, its contribution to the economy and if the industry is labour intensive.
Later, in the adjacent village, the children went on a mock ‘fishing’ expedition, using chicken fat as bait, to feed eels and giant catfish, which were swimming in a tank.
We were shown udang galah (giant freshwater prawn) pots and would have purchased the udang galah but for the pollution that occurred the previous month. An oil-palm refinery had discharged its toxic effluents into the river and poisoned all the fish and freshwater lobster.
The children then took turns weaving attap roofing, which is used in the rooftops of traditional kampong houses. It was also the type of roofing material used by the charcoal factory. The girls in the group had a race with the boys, to see who could complete the most shingles. No prizes for guessing which group came up with the most and the better looking attap. The boys cheated because the girls in the village helped them.
Late Start for Fireflies
Dusk came, and because of low tide, we could only start our firefly tour at 9.00 p.m.
Using his laptop, Khairul gave us a short briefing on the fireflies and what we could expect that night. He showed photos of monitor lizards, snakes, exotic birds and also dolphins, which we were told could be found near the estuary but only during the day. These captivated the children thus adding to the excitement.
We said our farewells to Khairul, whom the children adored, and the friendly village people who must have been perplexed by the city-slickers, who thought charcoal was mined and who mistook monitor lizards for crocodiles.

Thursday, November 10, 2011

Arang terbaik Asia



KOSMO:RENCANA UTAMA


Arang terbaik Asia

Permintaan kayu arang Kuala Sepetang agak tinggi terutama dari Jepun dan Korea Selatan. Harganya secara pukal boleh mencecah sehingga RM2,280 setan.






PERUSAHAAN kayu arang sudah menjadi darah daging penduduk setempat sejak lapan dekad lalu.


KUALA Sepetang dahulunya dikenali sebagai Port Weld. Tapak stesen kereta api terawal negara itu juga sinonim dengan kelazatan mi udang.
Namun, ada satu perkara yang mungkin tidak diketahui ramai tentang mukim yang terletak di daerah Larut, Matang dan Selama itu. Ia juga sebenarnya terkenal dengan industri kayu arang.
Perusahaan pembuatan kayu arang di Kuala Sepetang sudah menjadi darah daging penduduknya sejak 1930-an. Tradisi itu tidak menghairankan kerana pesisir perkampungan nelayan itu dikelilingi kira-kira 40,711 hektar hutan paya bakau.
Setelah hampir lapan dekad, kayu arang Kuala Sepetang dianggap antara yang terbaik di Asia. Malah, ia masih mendapat permintaan yang tinggi hingga ke pasaran antarabangsa.
Pada masa ini, dianggarkan terdapat 80 pengusaha kayu arang dengan 360 dapur masih beroperasi di kawasan tersebut.
Pemilik syarikat C.K Choo dan Anak-Anak Sdn. Bhd, Choo Han Seng, 46, memberitahu, kilang pembuatan kayu arang yang beliau warisi itu dibuka oleh datuknya.


DAPUR membakar arang yang berbentuk seperti iglu.



Lelaki yang bertubuh gempal itu memberitahu, setahunya kilang tersebut sudah beroperasi sejak 1940-an lagi.
"Saya masih ingat pada awal 1980-an, beberapa pengusaha kayu arang di sini agak bimbang industri pembuatan kayu arang akan merosot teruk berikutan penggunaan dapur gas dan elektrik yang kian meluas pada masa itu.
"Namun setelah hampir tiga dekad berlalu, ramalan itu ternyata meleset. Permintaan masih lagi tinggi terutama dari luar negara malah kalau nak diikutkan memang pengeluaran tak cukup ekoran kami terikat dengan sistem kuota yang ditetapkan Jabatan Perhutanan Perak," katanya kepada Kosmo! baru-baru ini.
Han Seng berkata, jabatan yang menguruskan hutan paya bakau terbabit sejak 1902 itu menetapkan setiap pelesen kayu arang hanya dibenarkan untuk menebang kira-kira 2.3 hektar pokok bakau bagi setiap dapur yang dimiliki.
Bagi kilangnya, beliau dibenarkan menebang kayu bakau di beberapa tempat di sekitar Matang, Kuala Sepetang, Selinsing dan Kuala Gula.
Katanya, sejurus diteroka, pelesen juga diwajibkan untuk menanam semula anak pokok bakau di kawasan terbabit dan ia tidak boleh diganggu. Pokok itu perlu dibiarkan membesar secara semula jadi dalam tempoh tiga tahun.
Menurutnya, menerusi rancangan tiga tahun itu, Jabatan Perhutanan Perak telah membahagikan kawasan hutan paya bakau berkenaan kepada tiga kawasan iaitu Kuala Sepetang, Kuala Trong dan Sungai Kerang.


HANYA pokok bakau yang berukur lilit lapan inci ke atas daripada jenis minyak dan kurap digunakan untuk membuat kayu arang.



"Kalau tidak disebabkan kuota yang ditetapkan jabatan perhutanan itu, mungkin banyak lagi pokok bakau yang akan ditebang setiap tahun demi memenuhi permintaan terutama dari luar negara.
"Tapi kami faham peraturan itu adalah bagi memastikan kitaran hutan paya bakau terbabit terpelihara. Berniaga, berniaga juga tapi alam sekitar kena dijaga," katanya sambil ketawa.
Hang Seng yang fasih berbahasa Melayu loghat Perak berkata, permintaan kayu arang dari luar negara agak tinggi terutama dari Jepun dan Korea Selatan dan harganya secara pukal boleh mencecah sehingga RM2,280 setan.
Hampir 70 peratus daripada pengeluaran kayu arang di Kuala Sepetang diimport ke dua negara Asia Timur itu, manakala selebihnya untuk pasaran tempatan.
Begitupun, Han Seng mengakui permintaan dalam negara untuk kayu arang agak menurun sejak kebelakangan ini. Kebanyakannya di hantar ke bandar-bandar utama seperti Ipoh, Kuala Lumpur dan Alor Setar.
"Kalau nak harapkan permintaan dalam negara memang susah nak cari makan. Orang kita anggap kayu arang hanya untuk memasak. Sebab itulah kebanyakan pelanggan saya di seluruh negara merupakan penjual sate dan ikan bakar," katanya sambil tersenyum sinis.
Senario ini jauh berbeza dengan pengimport antarabangsa khususnya dari Jepun. Han Seng memberitahu, dengan teknologi yang lebih moden dan canggih, kayu arang dikomersialkan secara meluas dalam pelbagai industri lain.
Antaranya sebagai salah satu bahan yang digunakan untuk penghasilan ubat gigi, sabun dan alat kosmetik.
Serbuk kayu arang juga dimanfaatkan sebagai agen menstabil dan menyuling dalam industri air mineral dan selain dipakai secara meluas sebagai bahan pembersih dalam kerja-kerja penyelenggaraan penghawa dingin.
"Saya juga difahamkan ada di antara produk berkenaan yang menggunakan kayu arang dari Kuala Sepetang diimport kembali ke negara ini," katanya sambil memerhatikan pekerjanya memasukkan keratan kayu bakau baru ke dalam salah sebuah dapur milik syarikatnya.
Salah seorang pekerja kilang kayu arang terbabit, Alias Abdul Rahman, 49, tampil menceritakan proses pembuatan kayu arang.


INDUSTRI kayu arang di Kuala Sepetang, Perak sudah mencecah lapan dekad.



Beliau yang berpengalaman selama hampir tiga dekad dalam kerja itu menerangkan bukan semua spesies bakau sesuai dijadikan kayu arang.
Hanya pokok bakau daripada jenis minyak (Rhiziphora apiculata) dan kurap (Rhizophara mucronata) saja boleh digunakan manakala yang lain kurang sesuai.
"Dibakar pada suhu tinggi merupakan asas utama penghasilan kayu arang. Selain minyak dan kurap, kayu bakau lain tidak tahan dan akan menjadi debu kalau melalui proses itu kerana komposisi batangnya yang lembut dan tidak teguh," katanya.
Biasanya hanya pokok bakau yang berukur lilit lapan inci ke atas dipilih untuk ditebang. Sesudah ditebang, batang pokok tadi dibelah menjadi keratan kecil sepanjang kira-kira empat meter setiap satu.
Ia kemudian dibawa ke kilang dengan menggunakan tongkang dan selepas itu batang kayu bakau disiat kulitnya.
Kayu bakau tersebut akan dimasukkan secara menegak ke dalam dapur tanah liat dan bata berbentuk iglu yang mempunyai diameter 6.7 meter.
Beliau berkata, setiap dapur boleh memuatkan kira-kira 14,000 hingga 15,000 batang kayu bakau seberat 40 tan kayu bakau pada satu-satu masa.

Api kecil
5 Proses Pembakaran Arang
MK Masuk Kayu
AB  7 hari Api besar
AK  15 hari Api kecil
TA  Tutup api 8 hari Proses penyejukan
KA  Keluar arang
(Satu pusingan mengambil masa sebulan)

 Resipi Pembinaan Dapur Arang Kayu Anggaran kos RM18,000

30,000 batu bata merah
Selori tanah merah bermutu tinggi
Selori pasir halus
 Proses Pembinaan Dapur Arang Kayu
Campuran tanah merah dan pasir dijadikan pemangkin atau gam.
Mengambil masa 3 minggu untuk disiapkan oleh seorang pakar dan dibantu 2 pekerja
Upah menyiapkan satu dapur arang ialah RM7,000
Pekerja yang mahir membuat dapur arang ini berdasarkan pengalaman saja tanpa menggunakan sebarang mesin atau alat ukur moden.
Boleh bertahan selama 17 tahun atau lebih bergantung pada kesesuaian tanah dan tapak