Friday, January 3, 2014

Pakej 3 Hari 2 Malam Pengkalan Hulu

KS Eco  Tours menawarkan pakej pelancongan keluarga dan rombongan sekolah yang ingin melancong ke Pengkalan Hulu / Kroh, Perak.

Pakej termasuk 
Penginapan. Kem Rekreasi Gua Gendang @ Chalet Tasik @ Chalet Air Panas

Ekspedisi pacuan 4X4 ke kawasan pergunungan,
Lawatan ke Gua Gendang, 
Lawatan ke Kg orang Asli Suku Kintak,
Lawatan ke Empangan Hidro Letrik.
Lawatan Pesta Songkran di perkampungan masyarakat Siam.
Lawatan ke Lombong Bijih Timah Terbuka (Terbesar di Malaysia)

Suku Kintak yang tergolong dalam kumpulan Negrito dianggarkan mempunyai jumlah penduduk dalam lingkungan 170 orang.
Seperti rumpun bangsa Negrito yang lain, secara fizikalnya kaum lelaki dan wanita Kintak juga bertubuh rendah (anggaran lelaki 150 cm dan wanita 140 cm) kecil, berkulit gelap dan berambut kerinting.
Walaupun mereka diberitakan pernah tinggal bertaburan di utara Semenanjung, khususnya dalam wilayah dari Sungai Kerumi di Utara Grik memanjang di Simpang Empat di Baling dan melebar ke bahagian sisi garisan ini sehingga ke Air Panas di Keroh. Tetapi kini terdapat hanya sebuah penempatan tetap masyarakat ini di Semenanjung Malaysia.
Penempatan yang dimaksudkan ialah Kampung Bukit Asu di Grik dalam daerah Hulu Perak, Perak Darul Ridzuan. Kampung ini kini boleh dihubungi dengan semua jenis kenderaan darat, kecuali kenderaan pacuan empat roda diperlukan dalam keadaan-keadaan tertentu.  Sumber: Yayasan Al-Khalifah. Jika terdapat sebarang barang lama yang tidak digunakan bolehlah diberikan kepada mereka seperti permainan, pakaian dan buku. Jangan lupa bawa sedikit makanan ringan kepada kanak-kanak. Saya lebih suka jika anda bawa paku satu inci, tukul atau gergaji untuk diberikan kepada Tok Batin. Ini sudah tentu dapat memperbaiki rumah mereka.

Eksplorasi Gua Gendang 
Gua Gendang terletak 8km dari Pekan Pengkalan Hulu, Perak. Boleh di akses dengan menggunakan bas. Gua sepanjang 1km ini mempunyai beberapa anak sungai bagi memberi pelbagai cabaran kepada peminat gua, Meredah air paras lutut, merangkak melalui anak sungai dan struktur batuan gua memberi pengalaman baru kepada pengunjung. 

Pakaian: Baju gelap, seluar tebal dan kasut sukan.

Terdapat sebuah Kem Rekreasi yang menawarkah penginapan kepada 80 peserta dengan kemudahan-kemudahan untuk pelbagai program perkhemahan dan lawatan. 



Ekspedisi pacuan 4X4 ke kawasan pergunungan,
RM200 satu jeep.
Masa: 2 jam.
Team 4X4 PECAH Anak Jati KROH
Kali pertama mengikuti ekspidisi 4X4 dari kumpulan Familiarization Trip anjuran Majlis Daerah Pengkalan Hulu, Perak. Menerokai Hutan Simpan Kekal Belukar Semang dan menyaksikan panorama alam dan kehidupan masyarakat Siam dan Orang Asal yang mendiami kawasan ini. Pengalaman melalui laluan berbukit, jalan sempit dan curam, melintasi anak sungai dan jambatan buatan adalah sesuatu yang perlu dilalui oleh pelancong yang ingin merasai cabaran hutan.


Lawatan Pesta Songkran di perkampungan masyarakat Siam.
Sila bawa persalinan atau pergi selepas eksplorasi Gua Gendang kerana mereka akan menyambut anda dengan simbahan air. Sila bawa peralatan perang anda seperti pistol air, senapang air ataupun meriam air. Kita akan menakluk kampung mereka.



Lawatan ke Lombong Bijih Timah Terbuka (Terbesar di Malaysia)
Lawatan pendidikan oleh Rahman Hydraulic Tin Mines mengambil masa lebih kurang 60 minit membawa anda dari pejabat lombong. Anda akan dibawa melihat bagaimana lombong terbuka ini beroperasi memecah batuan, menghancur batuan, menapis ketulan bijih, mengayak bijih dan membungkusnya. (Mudahnya menulis)






2 comments: