Vortex banner

Monday, June 15, 2009

Aktiviti Melihat Kelip-kelip Kg Dew Taiping Perak. Fireflies Sighting / Watching

Kami sampai di jeti Kampung Dew kira-kira jam 9 malam 4 June 2009. Sudah ada lima buah bot menunggu. Tanpa membuang masa kami menaiki bot yang pertama. Haha. Excited terlebih sudah. Pakcik bot bawa sangat perlahan. Agaknya tidak mahu mengejutkan haiwan-haiwan malam di sepanjang sungai itu terutamanya kelip-kelip. Lampu pun tidak dipasang sebab kelip-kelip ni pemalu. Kalau kena suluh, nanti dia duduk senyap-senyap tidak memancarkan lampu hijau kuning yang cantik itu. Kelip-kelip ni nama omputihnya 'fireflies'. Baru saya tahu kelip-kelip ni suka berkumpul di pokok berembang saja. Pokok ni memang banyak la di sepanjang sungai ini selain bakau.

Setelah 10 minit perjalanan, akhirnya kami terjumpa segerombolan kelip-kelip di sebatang pokok berembang. Wah, cantik sekali. Macam pokok krismas berkelip-kelip. Mereka ni berkelip hampir serentak. Agaknya nampak begitu mungkin kerana berkelip terlalu pantas. Subhanallah, kagum saya melihatnya. Rasa 'magical' sangat. Untuk pengetahuan, kelip-kelip jantan ada dua lampu. Manakala kelip-kelip betina ada satu sahaja. Kelip-kelip jantan akan gunakan kelebihan lampu dia itu untuk mengorat. Haha. Men=p

Sepanjang perjalanan pergi selama 40 minit itu, lebih banyak pokok berembang berkelipan yang kami jumpa. Sayang sekali malam itu bulan terang. Kata pakcik bot, kalau malam gelap gelita maka lagi jelas dan lagi indah pemandangannya. Wah, tak dapat saya bayangkan. Yang ada ini pun cukup cantik. Malangnya kamera handphone kami tidak mampu menangkap gambar 'pokok krismas berkelip-kelip' itu. Memang tak nampak dalam gambar. Tidak tercapai kameraku. Isk..isk..Nak tengok sila lah pergi sendiri ye. Hehe.

Ada satu kelip-kelip terjatuh ke atas bot kami. Nampak tak dalam gambar yang atas kiri itu. Satu lagi lampu itu ialah handphone adik saya dalam cubaan menangkap gambar. Tengok adik saya sibuk nak tangkap kelip-kelip sampai julur kepala dalam pokok. Hehe.

Ha, ini terang sikit. Gambar dari handphone adik saya yang hebat sikit dari handphone saya (sebab ada flash=p) Itu la kelip-kelip, yang tunjuk dengan anak panah merah tu. Kelip-kelip ni kecil je, tak sama dengan kunang-kunang. Bawah tu gambar bila tutup flash. Cantik lampu hijau kuning dia. Cuba bayangkan banyak-banyak berkumpul dekat satu pokok. Cuuun..
Kami yang over excited.

Kami sampai ke jeti semula lebih kurang pukul 11 malam. Letih juga naik bot dua jam tapi sangat seronok. Lain kali kalau nak pergi lagi, kena bawa baju sejuk. Menggigil kesejukkan oo..Angin Selat Melaka. Hehe. Lepas ini, nak pergi tengok kelip-kelip di Kuala Selangor pula. Dengar cerita lagi meriah kelip-kelipnya. Yang jadi lokasi iklan TNB tu=p

:: Terima kasih kepada pihak berkaitan kerana membenarkan saya menyibuk. Heee~

1 comment:

  1. sekarang sibuk dengan majlis perkahwinan saya.mungkin lepas ni saya akan menyerang kampung dew!

    ReplyDelete