Friday, November 11, 2011

Kunang-kunang Sungai Ranting Kamunting


Mohd Hafiz as i see ...like lychnuris-analis, Pyrocoelia-analis...also i am waiting abg sonny and Prof Ohba reply..very interesting...that firefly stay on what tree or leaf?..abg Khairul...near your bathroom ..what trees can you see?


Dua gambar Kunang-kunang Firefly (Lychnuris sp.) di atas adalah courtesy from Awang Lilin using his nikon macro lens. Kunang-kunang ini masih hidup. Bergerak ke hujung daun, membuka kepak dan terus terbang. Bayangkanlah jika dapat ambil gambar penerbangan itu.
Aku menangkapnya berhampiran Sungai Ranting dekat dengan Kompleks Rakan Muda Kamunting, Kawasan ini merupakan bekas lombong biji timah, banyak berterbangan di sepanjang semak tepi sungai. Jika Amirul nak tengok kelip-kelip di sinilah aku bawanya, selamat tak perlu naik bot.

Amirul terjumpa kunang-kunang ini ketika hendak mandi.

Dia amat takut dengan lipas tetapi selalu mengajak aku mencari kunang-kunang cahaya biru apabila keluar bersiar di tepi Sungai Ranting berhampiran dengan Kompleks Rakan Muda.
Kamunting. Ketika jumpa kaki kunang-kunang ini masih bergerak.
Kawasan rumah aku ada satu kawasan tadahan limpahan air yang agak luas. Keadaan yang lembab dan gelap ini ku rasa amat sesuai untuk tujuan pembiakan. Tetapi dewasa ini terlalu banyak lampu jalan di tempat itu. Harap-harap mereka dapat menyesuaikan diri.

5 comments: